28 de maig 2008

Guitarrista de la setmana (12): Xuefei Yang


Predestinació? Casualitat?

A 40º de latitud nord en la Xina es troba Beijing. A 40º de latitud nord en Europa es troba Madrid. D’aquesta latitud, la xinesa Xuefei Lang - Fei pels occidentals –, nascuda el 1977, ha estat un “nen prodigi” de la guitarra: als 14 anys ja tocava el Concert d’Aranjuez a Madrid per al seu autor, Joaquin Rodrigo.

A estat la primera guitarrista del seu país en estudiar a occident i la primera en graduar-se i rebre una titulació internacional a la “Associated Board of The Royal Schools of Music” d’Anglaterra. Mireu-la en la foto, en els Highlands d'Escòcia l'any 2007 i escolteu-la clicant en aquest link: http://mx.youtube.com/watch?v=835pFv5iXvU
.
El dissabte 7 de juny tocarà a l'Auditori a les 21 h. en el marc del 19è Festival de Guitarres

24 de maig 2008

Guitarrista de la setmana (11): Gabriel Estarellas

.

Escric avui d'un mallorquí y d'una de les figures capdavanteres de la guitarra:
  • Ha gravat 17 discos, entre els quals molts de compositors contemporanis: la integral per a guitarra sola y guitarra y orquesta de Antón García Abril; integrals de Tomás Marco, Claudio Prieto, Ángel Barrios, Bernardo Juliá y Gabriel Fernández Álvez; y també obres de Luis de Pablo, Cristóbal Halffter, Goffredo Petrasi, Miguel Alonso, Agustín Bertomeu, Carmelo A. Bernaola, José Luis Turina , Antón Larrauri, Salvador Brotons, etc.
    .

  • Ha realitzat 200 estrenes mundials. Escrits i dedicats per a ell destaquen: Concert de Benicasim de Leo Brouwer, Concert del Agua de Tomás Marco, Concert de Gibralfaro de Antón García Abril, Concert Poètic de Claudio Prieto, Música de Cort d'Alexandre Tansman, Concert de Bellver de Valentín Ruiz, Concert Cervantí de Gabriel Fernández Álvez y el Concertant de Xavier Benguerel.

  • És catedràtic de guitarra del Real Conservatorio Superior de Música de Madrid
    nn

Escolteu la peça número 16 de Vademecum (Antón García Abril)
interpretada per Gabriel Estarellas. El nom de la peça és Nocturn:

http://www.box.net/shared/8lggfcqgw0

Gabriel Estarellas amb Antón García Abril:

Escolteu també d'Antón García Abril: Evocación V: http://www.box.net/shared/qih26p80sg

Entrevista a Gabriel Estarellas

Oscar López Rogado, creador de la web de guitarra Artelinkado. Fa una entrevista a Gabriel Estarellas molt interessant. La podeu llegir en aquest enllaç: http://guitarra.artelinkado.com/guitarra/entrevista_gabriel_estarellas.htm

N'he extret alguns paràgrafs importants:

"Yo creo que el prestigio no le damos al instrumento solamente los intérpretes, sino que son los compositores. En definitiva, el repertorio, queda ahí para siempre. Siempre digo que si nosotros tuviéramos obras de Debussy o de Ravel , -imagina que existiese un concierto de alguno de estos dos compositores-, la guitarra estaría en otra parte, en otro nivel. No hemos tenido a los más grandes compositores, los más grandes de la historia de la música nos han fallado. En mi caso he intentado coger a los compositores españoles más importantes que tenemos y luego la historia dirá".

Háblanos de tu relación con el musicólogo y compositor Angelo Gilardino:
"Angelo es toda una institución. Para mí, uno de los maestros que me marcaron. No fue una de las personas con quien trabajé directamente, pero estuve a su lado en sus inicios como compositor. Viví su lucha de dejar la guitarra para dedicarse a la composición. Una de sus primeras obras Estrellas para Estarellas , cuyo título me extrañó. Me parecía un poco ampuloso y rocambolesco, pero a él le parecía bonito decía que quedaba bien. Me quedaba en Italia por temporadas y me influenció sobre todo su discurso sobre la música y el concepto de la guitarra que él tenía".

A la televisió es troba a faltar la guitarra. Fa anys, en "Dialogos con la Música" i "Café Concierto", Gabriel Estarellas deixà unes bones interpretacions.

Mireu-les en el YouTube:

Mireu també aquests YouTube:

18 de maig 2008

Guitarrista de la setmana (10): Dale kavanah

.

Dale Kavanagh, canadenca d’uns quaranta i escaig (desconec l’any de naixement) es graduà en universitats de Canadà i Suïssa. Ha estudiat ni més ni menys que amb Eli Kassner i Oscar Ghiglia. Fou escoltant aquest últim en un concert que es decidí, l’any 1975, a fer guitarra clàssica, fins aleshores la tocava professionalment en bandes de folc i jazz. El que li passà es que començà a profunditzar la tècnica guitarrística per millorar la seva interpretació i acabà enamorant-se de la guitarra clàssica; en les seves paraules: "I took classical guitar to improve my technique and I got hooked. I fell in love with it."
.
Junt amb Thomas Kirchhoff ha format el reconegut Amadeus Guitar Duo. Escolteu-lo en:

Surama - Alfonso Montes (dedicatat al duo Amadeus)

.

http://www.amadeusduo.com/

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Dale Kavanagh ha inventat una divertida activitat guitarrística, la qual anomena aerobic dels dits. La practica amb els seus alumnes de masters class en sessions d'una hora de durada. Si la voleu conèixer, només us he de deixar caure per Iserlohn (Alemanya) entre el 3 i el 10 d'agost. Enguany, el 2008, serà el 17è simpòsium de guitarra que es fa en la Haus Villigst(http://www.guitarsymposium.de/):
.

10 de maig 2008

Guitarrista de la setmana (9): Roland Dyens

.
.
........................http://www.rolanddyens.com/
.
És actualment un dels arranjadors per a guitarra amb més prestigi, a més de ser un gran compositor i improvisador. Les seves obres, originals o arranjaments, les toquen tots els guitarristes: qui no coneix el seu Tango en skai?

.


.


.
.
Podeu clicar a sobre el requadre per tal de veure un llistat de les seves obres publicades a l'editorial henri Lemoine (extret de la seva web, maig 2008).
.
.
.



  • La seva última innovació ha estat arranjar obres de Sor i de Giuliani per a un quartet (format per dos violins, viola i violoncel) i guitarra:

.

.

  • Molt reeixides són les seves versions de standards de jazz i de cançons populars franceses:

  • Night And Day, 10 Jazz Standards: All of me, Bluesette, Night and day, Misty, All the things you are, Over the rainbow, Take the A train, I love Paris, A night in Tunisia, Polkadots and moonbeams.

  • París Guitare, 26 chansons françaises: La bicyclette - l’hymne à l’amour - Cécile ma fille - Il pleut dans ma chambre - Gottingen - Syracuse - La Javanaise - Sa jeunesse - Il n’y a plus d’après - Brave Margot - La chanson des vieux amants - Un jour tu verras - La java des bombes atomiques - La Foule - Avec le Temps - Revoir Paris - La Java bleue - Ma plus belle histoire d’amour - Ce petit Chemin - Ne me quitte pas - Adieu Foulard, adieu Madras - Ile de Ré - Plaisir d’amour - Trousse-Chemise - Les loups sont entrés dans Paris - La Ballade des dames du temps jadis

    :::::::
.
Roland Dyens és un magnífic improvisador: aquí el teniu improvisant amb una guitarra barroca del polifacètic guitarrista Antonello Lixi (de la seva web: http://www.antonellolixi.com/bio_esp.htm)
.


.Dues fotos de Dyens, una de jove i una d'ara:








.

. .


Cliqueu al quadre per llegir una biografia més completa:

(Traduïda per mi i extreta de :http://www.nocturne.fr/produit.cfm?id_produit=1709&liste=dyens;0;0;3;0)

.

04 de maig 2008

Guitarrista de la setmana (8): Margarita Escarpa
















.


Margarita Escarpa estudià guitarra al Real Conservatorio Superior de Madrid . Va obtenir el Premi Extraordinari Fi de Carrera i al mateix temps es llicenciava en matemàtiques a la Universitat Autònoma de Madrid. Sorprenent no?


És concertista internacional i també professora al Conservatori de Vigo. Aquest estiu (2007) impartia un master i estava en el jurat del festival de guitarra d'Elx - vaig tenir llavors l'oportunitat de veure-la.
.
Us proposo un dels seus sis CDs
.




Federico Moreno Torroba: Alba de Tormes, Alcazar de Segovia
Padre Antonio Soler: Sonata n. 90 - 115 - 84
Manuel de Falla: Homenaje a Debussy, Danza n. 1 - La vida breve
Federico Mompou: Suite Compostelana
http://www.gha.be/ ..................................................................................................................................................................................
.
Margarita Escarpa ha estat entrevistada per Adriana Tessier per a la revista Italiana de guitarra Il Fronimo. Una traducció al castellà la trobareu a l mig del següent foro d'Artelinkado: http://guitarra.artelinkado.com/foros/showthread.php?t=2185

.

Alguns extrets:

¿Sabes el porcentaje de mujeres guitarristas en España? No, pero cada vez hay más y son mejores. Hace unos años se veían pocas chicas en los cursos, festivales etc. y hoy en día casi se alcanza el 50% . Además algunas de las jóvenes promesas son chicas. En este momento hay varios niños prodigio guitarristas en el mundo, la mayoría niñas.

¿Cuánto cuenta la capacidad de estar sobre un escenario? Influye sobre todo en el factor “seguridad”. Cuanto menos tienes esa capacidad más inseguro te sientes al tocar en público. Creo que no es una virtud indispensable ya que esta capacidad se puede mejorar y de hecho debe potenciarse ya desde los primeros momentos de estudio instrumental. En cualquier caso se puede suplir con un buen trabajo de preparación previo y con experiencia.

Respecto a este ultimo aspecto, o sea la educacion de los mas jovenes desde un punto de vista musica y artistico, ¿que cosa se puede hacer para mejorar en este sentido? ¿Como piensas que podesen intervenir estructuras publicas y familia? Al menos en España: más divulgación en los medios, más música en las escuelas y mejor formación musical y pedagógica de los profesores. En el caso de la guitarra creo que hay carencias en la enseñanza de los primeros años que repercuten posteriormente, como el uso de instrumentos pequeños adaptados al tamaño de los alumnos. A nivel más general y pensando ya en otros instrumentos creo que debería haber una mayor atención al buen uso de la respiración y a la posición y limitación de esfuerzos físicos innecesarios. En ese sentido disciplinas como el yoga, la técnica Alexander u otras similares son muy aconsejables y su práctica debería añadirse las enseñanzas musicales, no sólo para evitar lesiones físicas y conseguir una mayor relajación sino también por las repercusiones positivas que esto conlleva cuando interpretamos música al permitir conectar mejor lo físico con lo espiritual. En mi caso la técnica Alexander me ha ayudado mucho a interiorizar, sentir y expresar mejor la música.

¿Cuál es el método de estudio que usas en una pieza? Es complicado pero voy a intentar resumirlo: El primer problema es elegir la pieza, ya que tiene que encajar bien con el resto del repertorio. En realidad hay que pensar en el conjunto del programa de concierto (o CD) y no en piezas aisladas. Una ver elegida la analizo, digito y memorizo prácticamente al mismo tiempo. Después la preparo técnicamente y musicalmente. Me resulta imprescindible grabarme en vídeo todo el programa antes de tocarlo en público.

03 de maig 2008

Duo Codina-Mangado


En la exel·lent web del duo format per Jordi Codina i Josep Mª Mangado trobareu informació i partitures. El nom de la pàgina és: Centro de Investigación y Documentación de la Guitarra Clásica en Cataluña.
(Vaig a dinar i després continuaré publicant aquesta entrada. Disculpeu)
.
.

02 de maig 2008

NESTOR EIDLER, violinista, director d'orquestra i pedagog

.
Nestor Eidler ens ofereix un sistema d’elaborar l’expressió artística que anomena música-energia. Moltes vegades per més que el cos s’afanyi, la raó estructuri i el cor desitgi, al final les coses no van com hom voldria. Què ha passat? Coneix-te a tu mateix diu l’oracle dèlfic; heus aquí una feina que mai arribarem a completar. L’artista viu aquest fet amb dramatisme: com aconseguir estar sempre “inspirat”? Què fer per expressar i per connectar amb el públic? Són sempre possibles aquests objectius?