22 de març 2008

Guitarrista de la setmana (2): Jaume Torrent


.
L'última notícia que tinc del que va ser director del Conservatori del Liceu es aquesta que he recollit en un diari virtual d'Oviedo:
.

.
Vaig estudiar el grau superior de guitarra amb Jaume Torrent en la segona meitat dels 80. En aquell temps ell estava componen les seves Sonates Romàntiques, recordo que un dia em va dir: “mira, aquesta l’he compost en una setmana”. Doncs sí, una de les seves preocupacions com a compositor en aquell temps era ampliar el repertori guitarrístic amb música d’estil romàntic; i, a partir d’ella, escriure música per a la guitarra en totes les tonalitats (per exemple les 24 Fantasies Romàntiques en tots els tons), la qual cosa no s’havia fet fins a les hores. Però no era aquest l’únic estil en que componia: era sorprenent veure que al mateix temps feia altres partitures amb un estil molt diferent, abstracte i contemporani.

  • Escolteu un fragment de la Fantasia Romàntica núm. 5 en Re major (dedicada a Joaquima de Genover vídua de Tarragó): http://www.box.net/shared/z1b4shwmcc

    Un altre record que tinc d’aquells dies, potser el més singular, és el dinar casolà al qual la meva mare el va convidar junt amb la Joaquima de Genover vídua de Tarragó. La Quima Tarragó fou també professora meva durant dos anys i, des que visc a Figueres, de tant en tant ens hem anat trobant casualment. No dic això perquè sí: primer, perquè Graciano Tarragó fou el mestre de Torrent; i segon, perquè Jaume Torrent em feia la classe en una petita aula-estudi que tenia muntada en el pis de la Quima Tarragó al carrer Manigua de Barcelona. Aquesta foto de'n Jaume està feta en la sala gran d'aquest pis on van fer-se tantes classes i recitals; en la biblioteca que es veu al fons estan els llibres, partitures i records del mestre Tarragó.
    .

    .
    En els últims anys, Jaume Torrent s’ha dedicat més intensament a la composició i ha escrit per a guitarra i orquestra (fins i tot simfònica): la seva preocupació ha estat aconseguir una potència sonora de la guitarra, no aconseguida per d’altres guitarristes, la qual pogués enfrontar-se a grans auditoris i pogués dialogar amb facilitat amb la gran orquestra. I tot això sense amplificació elèctrica.

    L’últim concert que vaig anar, fa poc, fou al monestir de Sant Pere de Roda. En aquella ocasió va oferir un recital monogràfic del gran compositor i guitarrista català Ferran Sor, comentant-ne la vida i la obra - i al qual i va assistir el director del Museu d'Història de Cataluña, Jaume Sobrequés.

    Jaume Torrent i Rius va nèixer a Barcelona el 1953 però els seus pares són de Juneda, Les Garrigues (Lleida). Per això, en unes vacances a La Seu d’Urgell que vaig passar amb la meva dona i els meus fills, Georgina i Ireneu, vaig quedar complagut de trobar en una revista lleidatana aquest reportatge de la foto de a dalt sobre Jaume Torrent (curiosament a la pàgina del darrera n’hi havia un sobre un altre lleidatà – Marc Parrot, El Chaval de la Peca -, el qual per aquelles dates feia poc que havia actuat en els programes d’Andreu Buenafuente).
    .
    Podeu saber-ne més clicant en aquestes webs:
    http://www.jaumetorrent.com/
    http://www.arrakis.es/~dedeo/04c-torrent.htm
    http://www.accompositors.com/compositores-curriculum.php?idComp=141
    http://www.hispaniaclasica.com/Artistas/Torrent_Jaume_cast_06.htm

    Dos fets importants que he oblidat d'apuntar en aquesta petita biografia són:
  • Actualment dirigeix l'Aula Miquel Llobet de guitarra a l'acadèmia Enric Granados/Marshall de Barcelona.
  • Fou membre fundador i intèrpret del Quartet Tarragó.